Smittsom leverbetennelse (HCC) påvist på Østlandet

Smittsom leverbetennelse (HCC) ble nylig påvist hos en hund på Østlandet. NMBU Veterinærhøgskolen og Den Norske Veterinærforening anbefaler derfor en ekstra vaksine for valper.

Forrige uke ble det påvist smittsom leverbetennelse på en ung hund som kom inn til NMBU Veterinærhøgskolen i Oslo. Valpen hadde fulgt standard norsk vaksinasjonsprogram, men ble likevel syk og døde. Det er også mistanke om et annet tilfelle av smittsom leverbetennelse på Østlandet. Også denne hunden er død.

Viruset som gir smittsom betennelse fins trolig blant ville dyr i norsk natur, og gir av og til sykdom hos hund. To enkelttilfeller av smittsom leverbetennelse regnes ikke som et stort utbrudd. NMBU Veterinærhøgskolen og Den Norske Veterinærforening går likevel ut og anbefaler endringer i vaksinasjonsrutinene.

Smittsom leverbetennelse er en av komponentene i den vaksinen som vanligvis gis ved 12 ukers alder (firekomponentvaksine mot valpesyke, smittsom leverbetennelse, parvovirus og kennelhoste). Anbefalingen er nå at hundene får vaksine mot smittsom leverbetennelse ved 16 ukers alder, i tillegg til den vanlige 12 ukers-vaksinen.

Dersom hunden din er mellom 16 uker og 1 år, bør den vaksineres igjen.

Kilde: NKK

FAKTA

• Det finnes to typer av hunden adenovirus, CAV-1 og CAV-2.
  • CAV-1 gir Hepatitis contagiosa canis (HCC) en smittsom leversykdom som nesten alltid er dødelig.
  • CAV-2 gir kennelhoste er en infeksjon i luftveiene. Denne er ikke på langt nær like alvorlig.
  • Valper blir vaksinert mot HCC og kennelhoste i vaksinasjonsprogrammet.
  • Viruset smitter via kroppsvæsker som for eksempel spytt og urin, altså dråpesmitte.

FAKTA Symptomer på HCC

• Oppkast
  • Diaré
  • Magesmerter
  • Blødninger, f.eks. fra nesen
  • Hoste
  • Hevelser/ødem på undersiden av hodet og halsen
  • Øyeforandringer i form av en blå skygge/hinne over øyet
  • Epileptiske anfall
  • Feber

Kilde NMBU

kitten.jpg

Mange katter trenger nye hjem.
Kontakt: Dyrebeskyttelsen eller foreningen for omplassering av dyr.
www.dyrebeskyttelsen.no
www.fod.no